От известно време либералните медии участват в зрелищно състезание до дъното. Някогашната най-популярна и международно разпознаваема кабелна телевизия CNN e в авангарда на антипрестижната надпревара към надира. Нещо повече, CNN събира в себе си цялата колекция от престъпления срещу истината и обективността, типични за големите мейнстрийм медии. Компанията представлява прекрасен символ на почти универсалния журналистически колапс. Кабелната новинарско-публицистична телевизия, основана от Тед Търнър преди близо 40 години, още упражнява солидно световно влияние, но за все повече хора е ясно какво представлява огромната организация. От години CNN действа като платформа за прогресивнолиберални политически послания и кампании. Като трибуна за очерняне на всички критици на мултикултурния, морално релативистки, постмодерен консенсус. Телевизията преформатира информацията в пропаганда, деформира фактите, за да паснат по калъпа на избраната политическа адженда, облъчва с радиацията на прогресивна агитация, култивира фалшиви наративи и, разбира се, фалшиви новини.

Особено агресивна ескалация на медийната манипулация се наблюдава в последните няколко години. CNN функционира като гнездо на идеологически радикализирани и корпоративно корумпирани активисти, маскирани като журналисти. Те пласират и идеализират определени гледни точки, като в същото време старателно сатанизират противоположните възгледи. CNN последователно застана зад ислямизма и масовата миграция на мюсюлмани в западните страни, като опакова тези явления с вече богато пародирания и иронизиран термин „културно обогатяване”. CNN подкрепи расовите бунтове и насилието, отприщено от представители на малцинства в западния свят, и направи всичко възможно да маркетира расисткото и радикално движение BlackLivesMatter като чист и безкрайно необходим граждански проект. Кабелният мастодонт постоянно повръща опорните точки на обсебените от политиките на идентичността друиди и жреци на радикалния либерализъм. „Западът е изконно лош и трябва да плаща за първородните грехове на робството и колониализма. Жените са жертви на патриархата, а хиджабите и бурките са символи на еманципацията. Само белите могат да бъдат расисти. Малцинствата са в опасност. Ислямът трябва да се промотира, а християнството да се критикува. САЩ и Европа се нуждаят от културна революция и драматична демографска промяна.” Такива и други промивки за мозък се продават на сергията на CNN всеки ден.

Тази телевизия култивираше месианския образ на Барак Обама почти толкова страстно, колкото сега рисува диктаторската карикатура на Доналд Тръмп. CNN направи всичко възможно да убеди хората, че Хилъри Клинтън е единственият правилен избор за президент, а Тръмп е деспот, който ще отнеме правата на малцинствата и ще превърне Америка в тиня от тирания. След изборите CNN се хвърли изцяло в дебрите на конспиративната теория, че Русия е манипулирала изборите и The Donald е марионетка на Владимир Путин. Водещите и гостите на телевизията патологично представят почти всяко отрицателно явление или събитие като „кремълски заговор”. Или като работа на крайно дясното. А най-добре е комбинация от двете. В света на CNN злото се произвежда от нечестивия съюз между консервативната дясна реакция и Кремъл. CNN стана любима трибуна на анти-Тръмп движението, което се самонарече „Съпротивата” и безсрамно регресира до нещо, което можем да наречем „работническото дело” на прогресивния либерализъм. За своите откровени трансгресии и идеологическо изтрещяване телевизията плати с ценни проценти рейтинг и последните парчета от някогашната си репутация.CNN лъже постоянно. Един от любимите инструменти на телевизията е „лъжа чрез пропускане”. 

Когато усъвършенстваш механизма на лъжата чрез пропускане, дори няма нужда да изричаш откровени неистини. Докато изграждат наратив, те пропускат важни парчета информация, без които могат спокойно и контролирано да си оформят наратива и да предложат подменена и лъжлива картина на света. По-точно карикатура на действителността. Но ако манипулацията е достатъчно качествена, изпипана и рафинирана, една такава карикатура може да заприлича на богата и детайлна фотореалистична репрезентация на реалността. Този метод помага на CNN да натикат в черепните кутии и гърлата на своята аудитория желаните от тях политически послания и идеи. CNN правят избирателен подбор на информацията. Стряскащ пример за покварената практика е отразяването на расовите бунтове на афроамерикански граждани в Милуоки, след като млад чернокож мъж е застрелян от полицията през 2016 година. CNN показва кадри на близките на мъжа, които са се събрали на мирно траурно шествие със свещи. После дават интервю с неговата сестра, която казва: „Не носете насилието тук, не се бунтувайте тук, не рушете нашите квартали и общности”. Кадърът спира и се връщаме към гледната точка на репортерката, която продължава да описва мирните послания на близките на застреляния. По-късно става ясно, че CNN са направили манипулативен монтаж, за да представят сестрата на мъжа като посланик за мир и разбирателство. Пълното изказване на жената разкрива драматично различна картина. Това, което тя всъщност казва, е: „Не носете насилието тук, не се бунтувайте тук, не рушете нашите квартали и общности. Идете в кварталите на белите и рушете там, отнесете насилието и пожарите при белите в предградията. Изгорете предградията на белите”.

CNN съвсем умишлено са изрязали ключовата втора част от посланието на сестрата на застреляния и вместо да покажат истината, в която тази жена призовава за насилие срещу белите, те прокарват лъжата, че тя призовава за мир и спиране на насилието. Това е само един малък, но ярък пример за процесите на работа на бруталната машина на лъжата и подмяната. Един детайл от богатия пропаганден гоблен. През годините CNN прибягват до тази тактика безброй пъти. Така те поддържат своите големи фалшиви наративи. Накиснатите в манипулация разкази за Америка и света.

Основната цел на CNN е промоцията на политическа адженда. Фактите са бекграунд. Те могат да бъдат използвани избирателно, да бъдат моделирани като пластилин или глина. Оформяш политически удобната история с определено и ограничено количество факти и останалите ги изхвърляш. Друг метод е прекъсването на неудобни гости, представяно като технически проблем или липса на време. За последните две години водещи в CNN няколко пъти лишаваха от глас гости, дръзнали да излязат извън предварително начертаните граници на разговора и да кажат нещо неприятно за Клинтън, Обама или някоя ценна идеологическа постановка на прогресивизма. Журналистите, или по-точно активистите от CNN, обичат да се правят и на „пазители на портата”. Информационни стражи, които трябва да филтрират фактите. Ето как една от звездите на телевизията, Крис Куомо, коментира изтеклите в края на 2016 година имейли на Джон Подеста от Демократическата партия: „Незаконно е да се четат разкритията на „Уикилийкс”. Това са крадени документи. Но за нас, медиите, е различно. Всичко, което може да научите по този въпрос, ще го научавате от нас. Единствено на нас може да разчитате да ви доставим тази информация. Това, което имате да знаете, трябва да го знаете от нас”. Разбира се, това е наглост от екстремен порядък. Куомо беше бесен, защото изтеклите кореспонденции показваха корупцията в Демократическата партия и съглашателството между либерални медии и щаба на Клинтън, които през цялото време са играли в един отбор.

През последните месеци CNN прекали с пропагандата и ускори своето пропадане с няколко хардкор гафа. Дни преди уволненият от Тръмп директор на ФБР Джеймс Коми да свидетелства пред Конгреса, телевизията твърдеше, че той ще каже как президентът е излъгал, когато е съобщил, че не е разследван от ФБР и лично Коми го уверил в това три пъти. Коми потвърди думите на Тръмп и опроверга информацията на CNN. Oт медията преправиха материала в сайта си и бяха принудени да признаят грешката. Или по-точно – фалшивата новина. Малко по-късно CNN публикува напълно измислена история, в която се твърдеше, че съветникът на Тръмп Антъни Скарамучи е разследван от Конгреса за връзките си с руски банкери. Внушението на историята беше, че хора на Тръмп са участвали в нечисти схеми с руснаци. Оказа се, че в информацията няма нищо вярно, а реакцията на мултимилионера Скарамучи и опасността от съдебно дело за клевета принудиха медията да изтрие фалшивата новина и да се извини. Скандалът се разрасна, когато се разбра, че материалът е основан само на един анонимен източник. Трима от най-авторитетните разследващи журналисти на CNN, двама от тях с наградата „Пулицър”, изготвили фалшивата новина, трябваше да напуснат. Корпоративният опит да се овладеят щетите не успя да убеди скептично настроените хора, а репутацията на организацията се ускори към канавката. Друг епичен скорошен гаф на CNN отново е свързан с „руската връзка”. Телевизията пусна материал, в който се твърди, че печалното анти-Тръмп досие на британския шпионин Кристофър Стийл е поръчано от републиканци, но истината е, че парите са дошли от щаба на Клинтън и Комитета на демократическата партия. Някои от лъжите на CNN са просто отчайващо смехотворни. По време на посещението на Тръмп в Япония лидерите на САЩ и страната домакин храниха ритуално специални рибки. Телевизията пусна умишлено изрязан кадър, който внушава, че Тръмп е направил груб протоколен гаф и се е изложил, като е изсипал цялата порция наведнъж във водата. От неорязания кадър обаче се вижда, че това е пълна глупост и че двамата лидери правят едно и също. Отново CNN взеха извън контекста една шеговита реплика на американския президент, че японците трябва да правят коли в САЩ, и я представиха като истинско твърдение, като добавиха снизходително, че Япония вече произвежда автомобили в Америка. Внушението пак беше, че Тръмп не знае елементарни неща, но от пълните кадри става болезнено ясно, че той се шегува. Подобни малки гаврички с истината са постоянна практика в CNN. Големите фалшиви новини също са плътно интегрирани в пропагандните протоколи на организацията. CNN трябваше да поправят още един свой материал, в който се твърдеше, че синът на Тръмп Доналд-младши е имал предварителен достъп до изтеклите имейли на Подеста, публикувани от „Уикилийкс”. Това отново беше опит за прокарване на големия разказ за „руската връзка”.

Но в последно време наблюдаваме издишането на конспиративната истерия за „съглашателството с Кремъл” и влиянието на Русия в изборите за президент на САЩ. Това принуди CNN да търси други пропагандни инструменти за атака срещу врага. В края на март те излъчиха интервю с бившата Playboy плеймейтка Карън Макдугъл, която твърди, че е имала афера с президента. От кабелната телевизия се опитаха да дублират рейтинговия успех на интервюто по сходна тема с порнозвездата Сторми Даниълс в предаването на CBS „60 минути”. Но калкулациите на корпорацията се оказаха сгрешени. Въпреки таблоидната и сензационалистка природа на разговора с плеймейтката Карън и безсрамния опит да представят нейната история като пореден повод за делегитимация на Тръмп резултатите отново се оказаха плачевни. CNN за пореден път регистрира отчайващо ниски рейтинги и се нареди на последно място в класациите на кабелните канали. Журналистът Джон Нолти описа ситуацията така: „Представете си, че сте шефът на CNN Джеф Зукър и от месеци сте превърнали Вашата телевизия в подземие на анти-Тръмп маниите, доминирано от софт порно естетика. Репутацията Ви е в небитието, но поне очаквате висок зрителски интерес. И накрая пак сте на последно място”. Залозите за жълтото интервю бяха много високи и затова провалът е още по-зрелищен. Журналистите от телевизията с години защитаваха яростно Бил и Хилъри Клинтън от всякакви обвинения за сексуалните изцепки на Бил и машинациите на Хилъри да очерни жените, които разказваха за преживяванията си с него. Но сега, когато интимният живот на Тръмп може да бъде използван като инструмент за прогресивна пропаганда, ситуацията е съвсем различна. Това, което беше окей за семейство Клинтън, е „ужасно поведение” и „срам за Америка” при Тръмп. Интервюто с Карън Макдугъл все пак регистрира двойно по-висок рейтинг от обикновено за CNN, но това се оказа твърде, твърде недостатъчно. Праймтайм програмата на канала е привлякла 1,95 милиона зрители, но по същото време преките конкуренти MSNBC и FOX News са били гледани съответно от 2,4 и 2,6 милиона чифта очи. А това със сигурност вгорчи допълнително ситуацията на най-известната някога кабелна телевизия. Рейтингът на CNN пада драстично в последно време. През 2017 година излязоха крайно притеснителни данни за гледаемостта на телевизията. Според критиците на медията този колапс е изцяло причинен от решенията и политиките на началството, както и от откровения активизъм на водещите журналисти. Неподкрепената от доказателства конспирация за съглашателство между предизборния щаб на Тръмп и властите в Кремъл по време на президентската кампания беше основен мотор на новините и предаванията на CNN в продължение на повече от една година. Пропагандното говорене за връзки между Тръмп и Русия консолидира прогресивнолибералната аудитория, но в същото време окончателно развенча мита за обективността, неутралитета и безпристрастността на телевизията. CNN агресивно се опита да натъпче своя наратив за „руската намеса” в изборите в публичното пространство и да изсмуче кислорода от всички други теми в обществото. Това отблъсна много неиндоктринирани зрители и хора, които не искат да гледат постоянно недоказани обвинения и съмнителни спекулации. „Руското разследване”, довело до уволнението на трима доскоро уважавани и авторитетни журналисти, се отрази на рейтингите. Към това се добавят скандалите с Кати Грифин и Реза Аслан, които бяха отлъчени от CNN след цинични публични атаки срещу Тръмп. Грифин позира в джихадистки стил с окървавена маска, направена да изглежда като копие на главата на президента, а Аслан го напсува в Twitter. Те просто прекалиха с екстремизма и трябваше да бъдат освободени като вреден товар, за да може „умерената” пропаганда да продължи да функционира.

Ала числата наистина не са на страната на CNN. Влиянието на телевизията се свива заедно с аудиторията. Дори праймтайм програмите на издъхващия кабелен гигант вече трудно достигат до повече от 900 хиляди души. Още по-тъжно за CNN става, когато се прави сравнителен анализ на рейтингите между основните конкуренти – MSNBC и Fox News. И двете телевизии редовно успяват да удвоят аудиторията на CNN. За второто тримесечие на 2017-а само едно от предаванията на CNN попада в Топ 20 на кабелните програми – това на Андерсън Купър. През 2018 година ситуацията е още по-тежка. „Форбс” пише, че рейтингът на телевизията пада с 19% през февруари, а праймтайм програмата е два пъти по-малко гледана от тези на основните конкуренти. MSNBC вече бие CNN за 12 поредни месеца при зрителите между 25 и 54 години и 15 поредни месеца при всички зрители. През този февруари CNN дори няма предаване в Топ 20. Андерсън Купър вече е в Топ 25. На 24-то място. Но CNN държи първенството в сърцето на американския президент. Няма друга медия, която да вдъхновява толкова много тролската гавраджийска страна на Доналд Тръмп. Той наистина мрази тази телевизия и си е поставил за цел да се подиграва с нея. Чувствата, разбира се, са взаимни. На първата си пресконференция пресният тогава президент отговори на досадния кореспондент на CNN Джим Акоста, напиращ да си зададе въпросите, така: „Вашата организация е ужасна. Вие сте „фалшиви новини”. Няколко месеца по-късно на друга среща с „любимите” си медии той отново се обърна към Акоста и му заяви: „Преди време Ви дадох прякора „фалшиви новини”, но смятам да го променя. Вече сте „много фалшиви новини”. Мислете каквото искате за Тръмп, но тук човекът е прав.