Интервю на Антоанета Киселинчева с проф. д-р Недим Генджев. През 1989 г. проф. Генджев е избран за главен мюфтия. Той прави първия легален превод на Корана от арабски език. Представител е на Световната ислямска банка, Световната благотворителна фондация и Лигата на арабските държави за България.

Проф. Генджев, смятате ли, че такова понятие като радикален ислям наистина съществува, или става дума за инструментализация на традиционния ислям за политически и геополитически цели?

В действителност понятието радикален ислям не съществува, защото ислямът е единен, мирен и неподвластен на радикализация божествен закон. Радикализацията идва от различни кръгове и най-вече от политическата експлоатация на религията от немюсюлмани. Това може да ви учуди, но в действителност радикализацията не идва от мюсюлманските среди, нашият пророк Мухаммед САС (него почитаме), който във втората половина от живота си на управленец ни е завещал как трябва да се отнасяме към немюсюлманите, към единобожните (евреи, християни) и какво да е отношението към бедните, страдащите, вдовиците, децата – СПРАВЕДЛИВО И ТОЛЕРАНТНО. Уахабизмът възниква чрез английските служби и британската корона, която се е борила срещу Османската империя и е използвала арабските въстания за национално освобождение.

Всички знаем за английския офицер Лорънс Арабски и войната му за създаването на днешната Саудитска Арабия. Друго, връщащо към началото учение, отново създадено от Запада, е салафизмът, борещ се срещу хашимитските кралства, тези, идващи от потомци на Мухаммед САС, като Йордания и Мароко. САЩ създадоха Ал Кайда и движението на талибаните, за да се бори със съветската чума в Афганистан, и до днес последиците от тази политическа радикализация на исляма са страшни, а терорът – неописуем. ДАЕШ, вдъхновен и подкрепян от администрацията на демократите в САЩ, е режим на краен ислямизъм, показващ уродливото лице на една справедлива религия. Той също е провокиран от немюсюлмани срещу мюсюлмани. Като обобщение „политическият ислям” не произхожда от мюсюлманите. Това са доктрини, които решават други политически въпроси, но не и верски и духовни, такива, които имат значение за мюсюлманите по света.

Факт е, че в ислямския свят има натрупване на една ненавист към Запада и към западния начин на живот с неговото консуматорство, разкрепостеност и пр. С какво може да се обясни тази враждебност – с политическите събития от близкото и далечно минало ли, просто с културни и цивилизационни различия или има нещо друго?

Няма такова понятие като цивилизационни различия. Християнската цивилизация е преди исляма, ние почитаме всички праведни пророци от Авраам, Йосиф до Иса (Исус Христос). Къде е културната пропаст? Това отново е митологема, създадена от западния либерализъм. Вижте, съвсем друго нещо е, когато борбата за икономическо надмощие, за пазари и най-вече за икономическа експлоатация се маскира като износ на демокрация. Не беше ли Западът този, който тръгна да цивилизова арабските светски режими чрез Арабската пролет? Не се ли извиниха Камерън, Буш и Клинтън за „грешката”, която са направили в Ирак, за катастрофата, която причиниха в Либия? А кога ще си посипят главата с пепел за ИДИЛ, за терора в Европа и насаждането и толерирането на политическия ислям на Ердоган? Омразата се провокира не от различия, а от безпросветност, от допускането да се толерират радикални проповедници и да им се дава свобода в западното общество. След атентатите от 11 септември в САЩ се установи, че салафитски проповедници от Египет са радикализирали по-голямата част от атентаторите в Холандия. Направиха се анализи, уж се взеха мерки, а сега над 120 000 турски държавни проповедници радикализират Европа, в това число и България. Къде тук има противопоставяне и културни различия? Да, омразата се насажда от проповедници, не от религията като такава, разпалването на междурелигиозна омраза не идва от разкоша в живота, защото има арабски страни, за чийто стандарт европейците трудно могат да мечтаят…

Саудитска Арабия много често е обвинявана, че спонсорира и генерира тероризъм чрез отглеждането на уахабизма, неговия износ в разни части на света и налагането му като идеология на места, където традиционно съществува умерен ислям…

Това е най-смехотворното твърдение, че кралството генерира тероризъм. Династията в Саудитска Арабия е свързана със САЩ и това е факт, но и Израел също е свързан и дотиран от САЩ. Понякога династиите в Залива стават заложници на политиката на отделните президентски администрации в САЩ. Скоро ще станат ясни машинациите на политическия октопод Клинтън и безапелационното му влияние върху тези страни. В самата Саудитска Арабия срещу политическия ислям се води много строга политика, там хора с бради без мустаци се преследват и вкарват в затвора, там по време на ежегодния хадж се вземат безпрецедентни мерки за сигурност, държавната политика винаги е била открита и не е толерирала радикализма. Но определени кръгове са били използвани, има медресета за радикализация на младежи, има среди, които се възползват от големите потоци от средства, но обяснете ми целта? Политическият ислям си поставя за цел политическо управление. За какво му е на едно кралство да си поставя за цел политическа инвазия за управление? Ако това се случва, то тогава се обслужват други интереси, а не тези на кралството.

Как ще коментирате чудовищния проект, наречен „Ислямска държава”? Смятате ли, че ИДИЛ е продължение на старата технология за изграждане на терористични групи и организации за конкретни цели?

Както вече казах, ИДИЛ е проект на Запада за стресиране на Запада! Той е създаден от немюсюлмани, в него участват немюсюлмани и като такъв се провежда, за да навреди на мюсюлманите. Какви проблеми реши създаването на „Ислямска държава”, разбивайки, унищожавайки една светска Сирия, със законно правителство и органи на управление? Каква е идеологията на ИДИЛ, кои са проповедниците на ИДИЛ, кои са символите на така наречената ислямска държавност – геноцид първо към мюсюлманите, които не споделят тези крайни форми на управление, терор към немюсюлманите и едно ужасяващо послание към света: „Ислямът е чудовищен, варварски и деспотичен!”. Е, такъв ли е ислямът в действителност? Главорезите от ИДИЛ сега умират под оръжието на Русия и редовната сирийска армия. Кой реве за тези терористи, които трябва да дочакат съд заради това, че избиваха без съд стотици хиляди – САЩ, Европа и Съветът за сигурност на ООН. Но да се върнем на целите. Какви цели се постигнаха от вземането на заложници, от интернет зверствата, от терора в Европа, от така наречената мигрантска вълна на полуграмотни примати? Какви демографски, икономически проблеми се решиха? Какви цивилизационни отговори бяха дадени? НИКАКВИ! Това на пръв поглед е безсмислена касапница, но Европа е в стрес, не може да празнува християнските си празници. Светът си има чудовище, което да преследва, и се завъртат милиарди в оръжейния бизнес, където и ние сме сложили копаня да събираме сребърници!

Косово се превърна в инкубатор на т.нар. радикален ислям на Балканите. За никого не е тайна живата връзка между Саудитска Арабия и косовските имами. Ще бъде ли използван радикалният ислям за решаването на политически задачи и на Балканите?

В дълбока грешка сте. Цяла Европа, а не само Косово и Балканите са в плен на политическия турски държавен ислям. Живата връзка със Саудитска Арабия е в миналото. Сега на ход са пряката инвазия на Ердоган и опитите му да възстанови османския халифат в границите отпреди неговото разпадане преди 100 години. Ето ви истинските мотиви – политически и икономически, облечени в религиозен фанатизъм. Икономическо управление и религиозна хегемония, това са целите, които си поставя не Саудитска Арабия, а Турция. Тя се стреми към това с помощта на администрацията на Клинтън и Обама и беше на път да го реализира, като смачка Европа, като смачка суверенитета на България и наложи турския държавен ислям като религиозна идеология за постигане на политически цели… Турският държавен ислям ще роди партии на религиозна основа на Балканите, ще породи идеологии на сепаратизъм, ще създаде радикални огнища, граничещи с терористични действия, за постигането на една политическа цел – Османската империя в цялост и политическа хегемония. Тази цел се преследва от Турция, но това може да се постигне само след радикализация на турското население в рамките на бившите територии и това се прави с видими крачки и с променлив успех.

Властта в Турция е сериозно разклатена от много посоки. Откъде идва основно нейната дестабилизация? Всъщност курсът на Ердоган към ислямизация ли е причината за това? Или в момента в Турция се намесват много външни фактори?

Ердоган беше един разносвач на чай при ходжите. Те го тикаха напред, защото беше послушен и мълчалив. Аз го познавам от времето, преди да го направят кмет на Истанбул. Скромен, с извехтяло сетренце. Това не е сегашният Ердоган, който преследва и ликвидира паралелната държава, от която лично се е възползвал, за да вземе властта и да се стреми към завземане на цялата власт. Но това не се случва без помощта на САЩ, без помощта на Клинтън и на администрацията на Обама. В България посланик Уорлик лично назначи по настояване на Ердоган Мустафа Хаджи в мюфтийството, а когато съдът ме възстанови и трябваше да вляза в сградата, се сформира кризисен щаб при премиера Борисов в състав бившият главен прокурор Борис Велчев и официален преводач Касим Дал, а цялата операция беше контролирана от външния ни министър Николай Младенов, който от своя страна поддържаше лична кореспонденция с Хилъри Клинтън. А сега да се върнем на суверенитета, на амбициите, на съществуването на независима българска политика и отстояването на някакъв национален интерес. Ще го намерим ли? Дълбоко се съмнявам! Ердоган си преследва неотменно целите, постига ги и ще разори Турция, той ще бъде виновникът тя да се разцепи на три, а неговата съдба ще бъде трагична. Турция ще преживее унищожителна гражданска война, а след това съвземането й ще бъде мъчително и болезнено. Ние трябва да сме готови за всичко, но най-вече да отстояваме интересите си, защото Европа ни използва за тил, а Турция ни използва за авангард.

Според Вас Фетхуллах Гюлен наистина ли е проекция на американския глобален фактор, в което реално го обвинява Ердоган?

Милиардите, които притежава Гюлен, му спасяват живота в Америка. Това е истината. Истинският фактор за дестабилизация на Европа и Близкия изток е Ердоган и той е проекция на американските интереси в региона. В Турция в момента е като при комунизма – всеки има право да доносничи за съседа си и той изчезва, имуществото му се конфискува, щото бил гюленист. Този терор го провежда Ердоган. Истерично повтаря, че иска да обеси Гюлен, че иска смъртно наказание, че иска да се разправи с паралелната държава. А самият той създава паралелна държава подобна на ИДИЛ, изградена от религиозни училища, религиозни съдилища и терор на населението. Къде е мястото на Гюлен във всичко това, че той се превръща в алтернатива на диктатора или символ на свободата? Няма как да не си диктатор, когато срещу вестник и писалки на учените изкарваш фанатична тълпа и полиция. Кои са воините на Гюлен – учители, университетски преподаватели, кметове, депутати, писатели, журналисти. Кои са палачите на Ердоган – безпросветни анадолци, полуграмотни примати, верни жандармеристи, религиозни съдии. Ще ви дам само един пример. Така нареченият главен мюфтия на Турция Мехмед Гьормес в навечерието на коледните и новогодишните празници издава фетва, религиозно разпореждане, вярващите да не ходят и да не празнуват тези празници. Ами този радикализиран държавен проповедник даде зелена светлина на терориста от дискотеката да се саморазправи с тези „вярващи”, които не са спазили фетвата. А как разбирате заповедта на Ердоган да се забранят католическите символи на яслите в католическите училища? Ами това не ви ли напомня организираната борба на мигрантите с коледното дърво в Европа и терора в Берлин на коледния пазар? Кога е било това? Кога го е имало и какъв е смисълът – от исляма ли идва това или от политиците?! Светът си отдъхна с избора на Тръмп за президент на САЩ, защото чрез него се надяваме да дойде дългоочакваният мир, политическият ислям да се върне обратно в кутията на Пандора и да заковем капака й завинаги!

Считате ли, че мюсюлманското вероизповедание в България е независимо от външни фактори и че не се използва за политически цели? Вие неведнъж сте предупреждавали, че в България има условия за екстремизъм. Какви са механизмите, по които това би могло да се случи? Кой стои зад това и кой го финансира?

Частично отговорих на този въпрос, но ще бъда и по-конкретен. Няма българско Главно мюфтийство. То се финансира, ръководи и управлява от турския Дианет, от Турция и лично от Ердоган. То е авангард на политиката на политическия ислям и показно действие за това, което ще се случи навсякъде в Европа или по-първом на Балканите. Къде са главният мюфтия Мустафа Хаджи, турският посланик Сюлейман Гьокче и лидерът на турската партия ДОСТ Лютви Местан? Те са рамо до рамо в Могиляне. Мюфтийството съди държавата и 28 общини за наследството на османските имоти в България, а не за връщането на отнетото имущество от комунистическия режим. Политически под давлението на посолството на САЩ се толерират десетки престъпления на ръководството на Мустафа Хаджи, като начети, ревизии за милиони, присвояване на ДДС, и всичко се замита под килима, защото идват избори и ще трябва да се използва структурата на мюфтийството за политическо влияние. На това разчитат и други политически партии, но това е както срещу националната ни сигурност, така и срещу мюсюлманите в страната. И ако в Могиляне си дърпаха брадите ходжите, то при скъсване на обществената пружина ще се колят хората и ще страдат невинните, както винаги е било. Сега, когато се спомене едно турско име, си викат: „Тоя не е българин”, а когато гледаме паметниците на жертвите от Първата световна война, виждаме, че рамо до рамо за страната са мрели и мюсюлмани, и християни. Кой ни политизира? Този, който смята да ни употреби по единично. Хората не искат да са разделени, но отвън желаят ние да сме лесна плячка на предразсъдъци и сепаратизъм.

Как бихте оценили взаимодействието на политическите партии в България с Главното мюфтийство у нас?

Прекрасно – Бойко Борисов чете някакво листче, дадено му от неграмотен смолянски мюфтия, и после казва на поповете, привикани да освещават поредната пътна отсечка с прерязана лентичка, да дописват Библията. Това какво е! ДОСТ са окупирали мюфтийството. Касим Дал се мъчи още да остане на повърхността. ДПС си е приватизирало Фикри Сали и се мъчи и то да демонстрира връзки с изповеданието. Турският посланик и дианетските аташета пряко кадруват в институцията. И какво остана за дейност по същество? 450 джамии без имами чакат радикализирани мигранти, а ги окупират вакъфите, разпилени и приватизирани от мюсюлманските настоятелства. Държавата нехае за политическото радикализиране на циганите чрез исляма и всички са доволни, че имат подсигурен гласоподавателен електорат. Аз казвам: Всичко това ще ви изиграе лоша шега, ще се питаме защо и как, но ще бъде късно!

Смятате ли, че проектът на Лютви Местан е заплаха за единството на мюсюлманското общество в България? Каква е разликата между двете политически формации ДПС и ДОСТ?

Защо казвате, че Лютви Местан е проект, той вече е реализиран. Турция наля немалко пари, показа характер, отцепи натресените на ДПС депутати и като се напъна на президентските избори, изкара около 35 000 гласа. А когато трябва да се натегне на турския посланик, Местан казва: „Не съм куче нито на ДПС, нито на държавата!”. Това обяви Местан на турски език пред погледа на турския посланик Сюлейман Гьокче и на главния мюфтия Мустафа Хаджи. Това ли е реализацията на мегаамбициите на Ердоган чрез политико-религиозната формация ДОСТ? ДОСТ я акушира не само турският посланик, но и Бойко Борисов, и Цветан Цветанов. Самият лидер се хвана за евроценностите и либералните парадигми на политическата толерантност и се заформиха политически далавери с Москов и синчето на Местан с лекарствата. Къде са обикновените хора? Какъв проблем разреши Местан? Противопостави мюсюлманите, натресе им още една разделителна линия. Самият той е агент на ДС, а се зае да се сражава с агентите в ДПС. Напъна мишци и се възправи „исполински” срещу Русия, а само два месеца по-късно менторът му Ердоган отиде да целува ръката на Путин, приведен до колене. Разликата между ДПС и ДОСТ е като разликата между мене и Местан – аз съм български турчин, докато Местан е турски българин. Разбирайте ме, както ви хареса.

Смятате ли, че глобализацията, както и съвременните технологии и интернет, провокират екстремизъм и недоволство у много хора, които живеят зле и в нещастие, например в Африка, в Азия, където има голяма бедност?

Ами нали диктаторът Ердоган използва социалните мрежи, за да извади привържениците си на улицата?! Арабската пролет къде започна – в социалните мрежи. Кой контролира социалните мрежи – американците. Кой насажда тероризъм в тях – радикализираните елементи. Кой превърна света в глобално село – религията ли? С тези модерни технологии хората се отчуждиха, станаха самотни. Виждате какво става по улиците – всеки забил нос в някакво екранче, върви, ще те прегази и минава през тебе. Ами млади хора седят един до друг и си говорят през фейса. Вече всичко можеш да направиш, дори да си произведеш бомба – питаш чичко Гугъл и готово! Душата обаче не се храни от съвременните технологии. Човекът иска общуване, иска жив контакт, иска да изпитва емоции. Това отнеха технологиите на хората – вярата и емоциите… Защо тези хора да живеят в нещастие? Бедността е трагедия, но не е нещастие. Та ние защо сме най-нещастните, а не сме чак толкова бедни? Защо се мъчим да пренесем собственото си усещане за нещата върху други нации, хора, континенти? Кой ни е дал право да казваме, че нашият избор е най-правилният и да го налагаме на другите, без да ги разберем и приемем като божии творения? Много са въпросите, но ще ви кажа едно – вярата е тази, която ни определя като човешки същества, без нея нямаме нито цел, нито посока!